Magkereső

05február

Millstatti kalandozások

Azt mondják, jobb későn, mint soha. Nos, csináltam már ezt-azt, utaztam sokfelé, voltam a Mont Blanc tetején – de még sohasem golfoztam.

Karintiában, annak is a legdélibb tavánál most ezt is kipróbálhattam. Golfklubot eddig csak filmekben láttam, amint lezser eleganciával öltözött középkorú urak és hasonlóan makulátlan külsejű hölgyek ballagnak a végtelen smaragdzöld dombokon, s néha ütnek valamit. Valamivel. Azon kicsit csodálkoztam, hogy oldják meg olyan nagy távolságok között, hogy a golyó átguruljon egyik lyukból a másikba – de, gondoltam, ezek a gazdagok mindenre képesek…

Első számú meglepetés: a lyukak egyszerűen lyukak. Nem folytatódnak a föld alatt semmiféle alagútban. A második számú meglepetés, hogy Ausztriában ez a sport már régen nem csak a gazdagoké. Egy egyszerű ütőkészlet – merthogy golfütőből legalább 5-6-féle szükségeltetik – már 200 euró körül megvásárolható. És a pályabérlés sem kerül csillagászati összegekbe, ha olcsónak épp nem is mondható. A harmadik számú meglepetés: ez az ütögetés bizony fárasztó. A Millstatti-tó felett, 2000 méteres hegyek alatt elterülő, csodálatos fekvésű golfpályán maga Paul Thompson, a golfiskola kellemes külsejű tulajdonosa tartott nekünk rövid bevezetőt a golf rejtelmeibe. Amikor először találtam el a labdát, az ütő megfelelő oldalával, egy rendkívül kényelmetlen fogással és az előírt, kissé roggyantott testtartással, nagyszerű érzés volt. Leszámítva, hogy úgy gondoltam, mindenki rajtam nevet… Ennél is nagyobb élmény volt, hogy vezettem egy kicsit a golfautót, amin csak gáz van és fék, de kis híján így is sikerült karamboloznom vele. Végül is ügyes kezdőnek bizonyultam, a kispályás bajnokságon, ahol közeli lyukakba kellett beletalálni, egészen jó helyezést értem el.

A millstatti régió nagyszerű terepet kínál a kerékpározás szerelmeseinek is. Szerencsére ezt is kipróbálhattuk, néhány perces hajókázás után rövid eligazítás következett. A turisztikai hivatal fiatal munkatársa, Peter Kampl elmondta, hogy kezdők számára alkalmas erdei terepen fogunk biciklizni. Néha meredek egy kicsit, s előfordul, hogy gyökerek, sziklák keresztezik az utat. Ilyenkor emeljük meg a fenekünk alatt a kerékpárt, és tartsuk lazán a kormányt. Ezen a ponton rosszat sejtettem… Én általában örülök, ha a fenekem rajta marad az nyergen – azért van. Nem? Hozzátette még, egy a fontos, hogy ne féljünk! Ekkor már komolyan aggódtam. Indulásunk után egy másodperccel ifjú kolléganőm kerékpárja úgy döntött, hogy nem az úton, hanem a meredek domboldalon lefelé folytatja útját, nyergében a halálra rémült fiatalasszonnyal. Szerencsére puhára esett, s úgy ült a csalános gyep közepén, mint egy meglepett nyuszi. Talán mondanom sem kell, minden bátorságom tovaszállt… A nyolc kilométeres úton jobbára vittem a mountain bike kerékpárt (masszív egy darab volt), ami szerintem nagyobb teljesítmény, mint ülni rajta…

A gyönyörű kilátás azonban kárpótolt a gyötrelmekért, s ha egyszer valóban biciklizni szeretnék, a tó déli partján végig kényelmes kerékpárutak kanyarognak.

Az estét Millstatt fölött 1650 méter magasban, egy hangulatos menedékházban töltöttük. A háziak, Roswitha és Hans-Werner valódi gyümölcspálinkával, házi készítésű sajttal és szalonnával, valamint utánozhatatlan vendégszeretettel fogadtak bennünket. Éltünk is a vendégszeretetükkel: ettünk, ittunk, táncoltunk úgy hajnali egy óráig. Másnap délelőtt, kicsit álmosan, féldrágaköveket kerestünk a közeli Gránát-szurdokban, s a legnagyobb örömünkre találtunk is jó párat. Ha arra járnak, nézzenek a lábuk elé – hagytunk belőlük bőven…

A Millstatti régió
A Millstatti-tó, a tartomány legdélibb, legmélyebb tava 12 kilométer hosszú és 147 méter mély. Vize ivóvíz tisztaságú, nyáron 26 fokra is fölmelegszik, kiválóan alkalmas a strandolásra. A régió fővárosa Spittal an der Drau, itt rendezik meg nyaranta a Komédia Fesztivált. Az esemény színhelye az 1533-ban épült gyönyörű reneszánsz Porcia kastély háromemeletes árkádos udvara. Idén többek között a Tartuffe és A Svejk, a derék katona kerül színre, a fesztivál augusztus 31-ig tart. Millstatt, a régió névadója a tó központi helyén, 580 méter magasan fekszik Zenei hetek és számos más kulturális esemény színesítik a fürdőváros életét. Seeboden a tó nyugati részén fekszik. Minden divatos sportra, hegyikerékpározásra, strandröplabdára, paplanernyőzésre, görkorcsolyázásra lehetőséget nyújt.

A Nockbergi Nemzeti park
Karintia északi részén található ez a „nokedliforma” hegyekkel teli zöld sziget. Autóval 34 kilométer hosszan bejárható, gyalog egészen a 2400 méteres csúcsig följuthatunk. A gyaloglás közben az itteni növény- és állatvilágot bemutató kis kiállításokon pihenhetünk meg.

Piacok
Seeboden: minden pénteken a főtéren 17–20 óráig a vidék jellegzetes élelmiszereit, népművészeti tárgyait árusítják Millstatt: szeptember 8-ig hétfőnként a Georgsritter téren falusi élelmiszerek, népművészeti tárgyak, élő zene Spittal: minden csütörtökön a kastély udvarán 7–12 óráig falusi élelmiszerek, népművészeti tárgyak

Kapirgálódomb: Offline csipegetni való, Szemezgető: golf - kirándulás - Millstatt