Magkereső

 
07október

A vegetarianizmusról őszintén

A vegetarianizmusról őszintén
A vegetarianizmusról őszintén

Nincs más olyan táplálkozási irányzat, amely tartósan akkora vitát keltene, mint a vegetarianizmus. Neves szakemberek állnak ki a lehető legnagyobb határozottsággal a húsevés vagy a vegetarianizmus mellett, így aztán pro és kontra azonos hitelességű érvekkel vagyunk körbevéve. A döntést azonban mindenki maga hozza meg. Akár a "vedzsi" irányzat híve vagy akár lelkes húsevő, mindenképp fogadd el a mások ilyen irányú beállítottságát, ne próbáld saját elveidet másokra erőltetni.

A húsevés az ember születése óta része életünknek. A modern társadalmakban a kizárólagos zöldség és gyümölcs fogyasztás elmélete többször végigsöpört már. Sikeressége, túlélése azzal magyarázható, hogy számos vallás alapjaiban - Védák, Biblia - helyet kapott az "élőlények tiszteletben tartása", az élni és élni hagyni elve, vagy az egyes állatok "tisztátalannak" minősítése. Általában nem biológiai, fiziológiai szükségletek, hanem lelki indíttatás vezet a vegetarianizmus útjára.

A vegetarianizmusnak ma már 6 ágát különböztetik meg aszerint, hogy az állati eredetű táplálékok milyen mértékben kapnak helyet az étkezésben. A két leggyakoribb ága az ovo-lakto-vegetarianizmus, ahol a tej és tejtermékek, valamint a tojás része marad a táplálkozásnak, és a semi-lakto-vegetarianizmus, ami a mai táplálkozás kutatók szerint az étkezés legegészségesebb módja, hatalmas tábora van, különösen a rendszeresen sportolók, igényesen élők körében.

A semi-lakto-vegetarianizmus lényege, hogy hetente 2-3-szor a zsírszegény fehér húsok - csirke, pulyka, hal és egyéb tengeri "herkentyűk" - is részét képezik a táplálkozásnak a tejtermékekkel és tojással egyetemben.

Vessünk most egy pillantást az előnyökre és hátrányokra:

A tiszta vegetarianizmus jellemzői és előnyei

A környezetbarát életfelfogáshoz tartozó táplálékok túlnyomó részét zöldségek és gyümölcsök adják. A vegetarianusok előnyben részesítik a bioélelmiszereket, kerülik a hőkezelt, mélyhűtött, vagyis lecsökkentett tápanyagtartalmú ételeket.
Tény, hogy a vegetarianusok között ritka a magas vérnyomás, az érelmeszesedés, a szívinfarktus vagy az egyes rákos megbetegedések, vagyis a civilizációs betegségek kevésbé támadják meg őket. A sok bevitt rostanyagnak köszönhetően pedig kevésbé vannak kitéve az elhízás veszélyének, elegendő az ásványi anyag és vitaminbevitelük.

A vegetarianus étkezés fejleszti az ízérzékelést, mivel kevesebb sót és fűszert használ, konyhája a növényi eredetű táplálékok természetes ízvilágára épül.

Az állati eredetű fehérjét teljesen kirekesztő étrend - akár időszakosan is - számos civilizációs betegségre jelenthet terápiát, kitűnő felvezetője egy egynapos léböjtnek, nagyszerűen méregteleníthet egy elhanyagolt a szervezetet.

Hátrányai

A modern világban a tiszta vegetarianizmus első számú hátránya, hogy igen nehéz igényesen összeválogatni a szükséges tápanyagokat. Az esszenciális aminosavakat - azokat a fehérje építőköveket, amelyeket az emberi szervezet nem képes kellő mennyiségben előállítani, ezért a táplálkozáson át kellene a szervezetbe juttatni - csak rendkívül nagy műgonddal lehet a növényekből kellő mennyiségben bevinni. Ezért van az, hogy nem kevés vegetarianus sovány, sápadt, fáradékony, nem kelti egészséges ember benyomását. Ez nem csak a megcsappant teljes értékű fehérje bevitelének köszönhető, hanem általában a nem elegendő B12 és D-vitaminok, kevés vas- és kálciumbevitelnek is. Mindennek többnyire az az oka, hogy a vegetarianus étrend lelki és nem biológiai indíttatású. A hiányos háttérismeret pedig elengedhetetlen a teljes értékű vegetarianus táplálkozás gyakorlásához.

Kapirgálódomb: Online táp, Szemezgető: vegetarianizmus